انواع چوب در ساخت خانه - كدام يك مناسب هستند؟

وبلاگي در مورد چوب و محصولات چوبي

انواع چوب در ساخت خانه - كدام يك مناسب هستند؟

هنگام ساختن خانه، استفاده از چوب مقاوم و مقاوم در برابر آب و هوا بسيار مهم است . بايد خواص پايدار داشته باشد و براي استفاده ساختماني مربوطه مناسب باشد. اگر به دنبال چوب براي عملكردهاي نگهدارنده، تحمل بار و پوشا هستيد، بايد يك نوع چوب به خصوص قوي انتخاب كنيد. در اينجا مروري بر انواع چوبي كه بيشتر در ساخت و ساز استفاده مي شود با مزايا و زمينه هاي كاربردي را خواهيد ديد.

صنوبر، كاج، كاج اروپايي

چوب هاي نرم بومي كه علاوه بر انواع چوب هاي ذكر شده در اينجا شامل صنوبر نيز مي شوند، براي تمام اجزاي خانه شما ايده آل هستند. در ساخت خانه هاي پيش ساخته، ديوارها و خرپا سقف شي عمدتاً از چوب صنوبر ساخته شده است كه اين امر به دليل پايين بودن هزينه هاي دستيابي و پايداري مواد اوليه است. اگر از صنوبر به عنوان مصالح ساختماني استفاده مي كنيد، با كيفيت بالايي مي سازيد و مي توانيد هزينه هاي ساخت خانه را كاهش دهيد.

بلوط

چوب سخت براي تمام كاربردهاي داخلي و خارجي مناسب است. با اين حال، چوب بلوط نسبتا گران است ، بنابراين عمدتا براي تيرهاي نگهدارنده و در طراحي داخلي و كف استفاده مي شود. مزيت اصلي اين نوع چوب خاصيت ضد قارچي و دفع حشرات آن است . چوب بلوط حاوي نسبت بالايي از اسيد تانيك است، به اين معني كه پرتو بلوط توسط كرم‌هاي چوبي "رد" مي‌شود.

راش

 چوب راش فقط براي ساخت و ساز داخلي مناسب است . رفتار تورم و جمع شدگي بالايي دارد و فقط مقاومت كمي در برابر رطوبت دارد . با اين وجود، چوب مستحكم است و مي تواند براي خرپاهاي سقف، كف و وسايل مختلف داخلي خانه شما استفاده شود. اگر در فضاي باز با راش مي سازيد، براي محافظت در برابر آب و هوا اقدامات احتياطي خاصي لازم است .

چوب ماهون

چوب ماهون به سختي نقشي در ساخت خانه هاي زيست محيطي ايفا مي كند. اگرچه چوب استوايي خواص خوب متعددي دارد، اما تعادل محيطي مورد ترديد است . امروزه چوب ماهون را عمدتا در مبلمان و در طراحي داخلي ويلاهاي مجلل خواهيد يافت. همچنين به دليل مقاومت بالاي آن در برابر آب و هوا، به عنوان چوب مبلمان پاسيو مناسب است.

خاكستر و افرا

چوب خاكستر قوي و در عين حال الاستيك است. مي توان از آن براي كف و همچنين براي يراق آلات داخلي در خانه استفاده كرد . به دليل خاصيت كشساني و قيمت بالاتر به عنوان چوب ساختماني مناسب نيست . افرا نيز عمدتا براي مبلمان و كف استفاده مي شود. در ساخت و ساز واقعي خانه، بنابراين نقش مهمي ايفا نمي كند.

انواع ديگر چوب در يك نگاه:

  • گردو: چوبي زيبا براي ساخت كف و مبلمان
  • گيلاس: درها، كف و ساخت مبلمان

استفاده از كدام نوع چوب ارزان تر است؟

بسته به منطقه، از چوب كاج و صنوبر بيشتر در ساخت خانه استفاده مي شود. اين به دليل قيمت هاي پاييني است كه در نتيجه برداشت در جنگل هاي محلي حاصل مي شود. چوب كاج رزين بيشتري نسبت به چوب صنوبر دارد، به اين معني كه تيغه‌هاي اره و ابزارهاي برش در حين پردازش در معرض سايش بيشتري قرار دارند. بنابراين، اگر در حال ساخت خانه خود هستيد و مي خواهيد چوب مقاوم در برابر آب و هوا با خواص خوب را انتخاب كنيد، چوب صنوبر را براي ارزان ترين نوع چوب انتخاب مي كنيد.

كدام نوع چوب سخت ترين است؟

چوب هاي سخت مورد استفاده در ساخت خانه ها شامل بلوط، زبان گنجشك و راش است . سخت ترين چوب، چوب اقاقيا است كه در ساخت و ساز مبلمان سطح بالا و طراحي داخلي استفاده مي شود. اگر به دنبال چوب سخت براي ساخت خانه هستيد، معمولا چوب سخت بلوط را انتخاب مي كنيد.

كدام نوع چوب به ويژه در برابر آب و هوا مقاوم است؟

چوب اقاقيا، چوب ساج و چوب كاج اروپايي به ويژه در برابر آب و هوا مقاوم هستند. با اين وجود، اين نوع چوب ها به دليل نادر بودن و هزينه هاي مربوط به خريد در ساخت و ساز استفاده نمي شوند.

الوار مقاوم در برابر آب و هوا، چوب نرمي است كه با فرآيند آغشته سازي ويژه يا سخت شدن اتوكلاو پردازش شده است .

چوب كاج اروپايي مخصوصاً براي روكش هاي بيروني، دروازه ها و نرده ها محبوب است زيرا بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا است.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.