مزایای چوب به عنوان مصالح ساختمانی

وبلاگي در مورد چوب و محصولات چوبي

مزایای چوب به عنوان مصالح ساختمانی

چوب به عنوان مصالح ساختمانی هم یک انتخاب رایج و هم تاریخی است. با این حال، در چند دهه گذشته حرکتی به نفع محصولات مهندسی شده یا فلزاتی مانند آلومینیوم صورت گرفته است.

در حالی که میل به عدم تکیه بر جنگل های جهان برای ساختن خواسته ها با نیت خوب است، آنقدرها هم که فکر می کنید آگاهانه از محیط زیست نیست.
مزایای چوب به عنوان مصالح ساختمانی
در واقع، مزایای چوب به‌عنوان مصالح ساختمانی همچنان بر سایر محصولات موجود در بازار با توجه به تأثیرات و عملکرد زیست‌محیطی برتری دارد.

ویژگی های چوب

استحکام کششی

اگرچه چوب یک مصالح ساختمانی سبک وزن است، اما در مورد طول شکستن (یا طول خود نگهدارنده) حتی از فولاد نیز بهتر عمل می کند. به بیان ساده، می تواند وزن خود را بهتر تحمل کند، که اجازه می دهد فضاهای بزرگتر و تکیه گاه های لازم کمتر در برخی از طرح های ساختمانی وجود داشته باشد.

مقاومت الکتریکی و حرارتی

چوب زمانی که تا سطوح رطوبت استاندارد خشک می شود، مقاومت طبیعی در برابر رسانایی الکتریکی دارد که معمولاً برای اکثر گونه های چوبی بین 7 تا 12 درصد است. این رسانایی در واقع اساس یک نوع سیستم اندازه گیری رطوبت است. استحکام و ابعاد آن نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر گرما قرار نمی گیرد. این امر ثبات ساختمان تمام شده و پیامدهای ایمنی را برای موقعیت های آتش سوزی فراهم می کند.

جذب صدا

ویژگی های صوتی چوب آن را برای به حداقل رساندن اکو در فضاهای نشیمن یا اداری ایده آل می کند. چوب صدا را به جای بازتاب یا تقویت آن جذب می کند. این می تواند به میزان قابل توجهی سطح سر و صدا را برای راحتی بیشتر کاهش دهد.

زیبایی

از آنجایی که گونه های بسیار متنوعی وجود دارد، چوب می تواند با بسیاری از زیبایی ها مطابقت داشته باشد. گونه های مختلف همچنین می توانند خواص مکانیکی، صوتی و حرارتی متنوعی را ارائه دهند.

مزیت سبز چوب

ما در زمانی زندگی می کنیم که نگرانی های زیست محیطی بالاست. به همین دلیل، برای مدتی روند دور شدن از چوب به عنوان مصالح ساختمانی برای جلوگیری از جنگل زدایی و مدیریت گازهای گلخانه ای بود.

اما، نگاه دقیق تر به دلایل این تفکر می تواند نشان دهد که کمی از مسیر درست خارج است. چوب چندین مزیت دارد که هم به سازنده و هم به محیط زیست کمک می کند.

چوب تجدید پذیر است

برخلاف بتن یا فلزات، چوب یک مصالح ساختمانی است که می‌تواند از طریق فرآیندهای طبیعی مانند کاشت مجدد و برنامه‌های مدیریت جنگل، رشد و رشد کند. برداشت انتخابی و سایر روش ها باعث می شود تا در حالی که درختان بزرگتر برداشت می شوند، رشد ادامه یابد.

در حالی که جنگل ها در حال رشد هستند (از طریق انرژی خورشیدی)، آنها همچنین به طور طبیعی و کارآمد دی اکسید کربن را از محیط حذف می کنند. این یک امتیاز منحصر به فرد برای چوب است.

چوب برای استفاده به راحتی پردازش می شود

در مقایسه با مصالح ساختمانی مانند فولاد یا بتن، چوب تاثیر کمتری بر محیط زیست نسبت به همتایان خود دارد. در نتیجه هزینه تولید آن کمتر است. ضایعات آب و اثرات زیست محیطی نیز در فرآیند تولید چوب کمتر است، به ویژه در مقایسه با فولاد.

بسیاری از کارخانه های چوب از محصولات جانبی چوب (تراشه، پوست و غیره) به عنوان سوخت زیستی برای تاسیسات خود استفاده می کنند. این باعث کاهش بار سوخت فسیلی در فرآیند تولید می شود. همچنین، سیستم‌های اندازه‌گیری رطوبت مانند رطوبت سنج‌های واگنر به آسیاب‌ها اجازه می‌دهند تا کارایی را به حداکثر برسانند و در فرآیند  خشک‌کردن مواد زیربنایی و ضایعات کمتری تولید کنند .

با ادامه رشد برنامه های مدیریت جنگل و کاشت مجدد، این مزایا چند برابر می شود.

چوب ترکیبات آلی فرار کمتری منتشر می کند

چوب به عنوان یک مصالح ساختمانی طبیعی، نسبت به آلومینیوم، فولاد، بتن و پلاستیک، ترکیبات آلی فرار (VOCs) و گازهای خروجی دی اکسید کربن کمتری منتشر می کند. اما، این در مورد محصولات چوبی مهندسی شده یا محصولات چوبی کامپوزیت صادق نیست.

تاثیر کمتر VOC چوب برای خانه ها و دفاتری که به صورت روزانه اشغال می شوند مفید است. در واقع، یکی از چیزهایی که چوب از خود بیرون می‌دهد یک ترکیب آلی طبیعی است که افراد را آرام می‌کند. فقط گرمای رنگ چوب نیست که چنین جلوه ای جذاب ایجاد می کند.

چوب راندمان انرژی را افزایش می دهد

چوب به دلیل ساختار سلولی طبیعی خود، از درجه عایق بالاتری نسبت به فولاد و پلاستیک برخوردار است. این بدان معناست که خانه ها و ساختمان ها به انرژی کمتری برای حفظ گرمایش و سرمایش نیاز دارند. به علاوه چوب می تواند به تنظیم سطح رطوبت تا حد کمی کمک کند. پیشنهاد شده است که یک کف چوبی سخت نصب شده بر روی یک طبقه زیرین چوبی همان مقدار عایق کف بتنی 22 اینچی را دارد.

چوب تجزیه پذیر است

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بسیاری از مصالح ساختمانی، از جمله بتن، فلز و پلاستیک، این است که وقتی دور ریخته می‌شوند، تجزیه آن‌ها زمان بسیار زیادی طول می‌کشد. هنگامی که چوب در معرض شرایط آب و هوایی طبیعی قرار می گیرد، بسیار سریعتر تجزیه می شود و در واقع خاک را در این فرآیند دوباره پر می کند.

از طرف دیگر، درک نقش رطوبت و پوسیدگی چوب به این معنی است که در شرایط بهینه، طول عمر یک ساختمان یا طبقه به راحتی می تواند از عمر یک درخت بیشتر شود!

بهینه سازی استفاده از چوب با اندازه گیری رطوبت

یکی از مهمترین عناصر برای به حداکثر رساندن عملکرد چوب در طول زمان، داشتن درک دقیق از تعامل چوب با رطوبت است.

اولین قدم در جلوگیری از آسیب ناشی از رطوبت در کف چوبی و سایر مصالح ساختمانی مبتنی بر چوب، رساندن هر محصول به سطح رطوبت مناسب است.

این فرآیند از کوره های کارخانه چوب بری شروع می شود و تا هر برنامه ساختمانی تمام شده ادامه می یابد. در هر مرحله، اندازه گیری دقیق رطوبت برای تعیین عملکرد نهایی چوب ضروری است.

چرا تمرکز بر رطوبت؟

چوب یک ماده جاذب رطوبت است. به طور طبیعی با رطوبت هوای اطراف خود تنظیم می شود. به عبارت دیگر، همیشه تعادلی بین رطوبت داخلی خود و شرایط محیطی پیدا می کند.

در محل کار، چوب باید با محیط خود در تعادل باشد، حالتی که به آن رطوبت تعادلی یا EMC گفته می شود . اگر سازندگان یا نصابان کف، پروژه را قبل از اینکه چوب با رطوبت نسبی تنظیم شود شروع کنند، خطر تاب برداشتن، پیچ خوردگی، شکافتن چوب یا داشتن شکاف یا کمانش قابل توجهی را در پی خواهند داشت.

ابزار مناسب برای نظارت بر میزان رطوبت چوب (MC)  رطوبت سنج چوب است .

رطوبت سنج های پین دار در ارتباط با خواص مقاومت الکتریکی چوب با اندازه گیری یک ناحیه دقیق بین نوک دو پروب فلزی یا "پین" وارد شده به چوب کار می کنند. رطوبت سنج های بدون پین این مزیت را دارند که میزان رطوبت را در تمام طول تخته اندازه گیری می کنند بدون اینکه آسیب مکرر به سطح چوب وارد شود.

در اینجا در Wagner Meters، رطوبت سنج بدون پین ما با فناوری IntelliSense™ طراحی شده است. این بدان معناست که قرائت‌های MC به رطوبت یا دما سطح حساس نیستند و می‌توانند چوب را برای رطوبت در عمق یکنواخت و بدون آسیب به سطح «اسکن» کنند. مترها اندازه گیری رطوبت با کاربری آسان و دقیق را فراهم می کنند.

به طور کلی، چوب دارای برخی از مزایای "توکار" است. هم جذابیت محیطی و هم زیبایی دارد. با استفاده صحیح از مدیریت محتوای رطوبت چوب، چوب می تواند این خواص را برای نسل ها حفظ کند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.